Geschreven door Jeroen Verel op 2015-09-14 20:43:37

Live Reviews :: Hinder @ Melkweg

Het zal je maar overkomen. Ben je als band al jaren bezig en heb je een succesvolle carrière, kapt je zanger ermee. Twee jaar geleden zette Hinder-zanger en oprichter Austin Winkler een punt achter zijn tijd bij de band. De twee jaar hierna versleet de band nog twee zangers, maar inmiddels is een definitieve vervanger gevonden in Marshal Dutton.
Het eerste album met Marshal zag op 12 mei jongstleden het daglicht en Hinder toert momenteel de wereld rond om ‘When The Smoke Clears’ te promoten. Hierbij is de Amerikaanse band voor het eerst sinds 2007 weer op Nederlandse bodem te zien en wederom is het de Amsterdamse Melkweg gelukt de heren te strikken voor een exclusieve show.

Foto's gemaakt door Jessica Santiago Lopez (Klik op de foto's voor meer)

Echt druk is de oude zaal van het Amsterdamse poppodium bij aanvang van de show niet. Een kleine menigte wandelt rustig naar binnen en is getuigen van een erg sterk voorprogramma verzorgt door lokale rockers Shiverburn.
Wanneer dit vijftal, onder leiding van zangeres Sanne Heuyerjans het podium betreed is de vergelijking met Halestorm, qua looks, makkelijk te maken. Hoewel er ook muzikaal wel wat overeenkomsten zijn doet Shiverburn toch iets anders en komt net even iets meer heavy over. Opvallend zijn vooral de ijzersterke vocals van Sanne en de zware en soms verrassende baspartijen van bassist Gerrit Meulendijks. Shiverburn is een band met enorm veel potentie en zorgt er vanavond met een interessant en sterk optreden voor dat de, inmiddels steeds meer gevulde, Oude Zaal van de Melkweg goed opgewarmd is voor de terugkeer van Hinder.

Hinder speelt in hun thuisland dan misschien geen bomvolle stadiums, maar aan de kleine 200 man die de band vanavond op staan te wachten is te merken dat de populariteit, die de band in 2005 vergaarde met het album ‘Extreme Behaviour’, aan deze kant van de grote Oceaan behoorlijk geslonken is. De band hindert (Hah!) het niet en er wordt, vooral door Marshal, dankbaar gebruik gemaakt van de wat intieme sfeer. De beste man bewijst met zijn vocals een aardig vervanger van Austin te zijn. Ik zeg “aardig” omdat het rauwe randje van de stem van Austin, een trademark van de originele line-up van de band, bij Marshal ontbreekt. Marshal maakt dit echter goed door zijn vele interactie met het publiek en is dan ook duidelijk meer een showman dan zijn voorganger was. Ook de rest van de band zoekt, voor zover mogelijk, zo nu en dan het publiek op en de plezier van het spelen is dan ook duidelijk aanwezig.

Na een set vol met oude favorieten als “Use Me” en “Up All Night” en nieuwe nummers als “Hit The Ground” en “Intoxicated” is het tijd voor een cover. De cover van Bon Jovi’s “Bed of Roses” zou voor de hand liggen, aangezien een studio-opname hiervan op speciale edities van ‘Extreme Behaviour’ terug te vinden is. Echter kiest Hinder vanavond voor “Wicked Garden” van Stone Tempel Pilots. Wanneer Marshal vraagt wie er bekend is met Stone Temple Pilots gaan er drie handjes de lucht in. Bij enkele zie je een twijfelachtige blik van herkenning op het gezicht. Of het nou komt of de aanwezigen vanavond echt wereldvreemd zijn of dat de intieme sfeer het toch een beetje eng maakt om mee te doen, wordt niet duidelijk. “That’s alright, We’re going to introduce you to Stone Temple Pilots” roept Marshal voor de, verrassend goede, cover ingezet wordt.

Met de hits “Lips of an Angel” en “All American Nightmare” komt er een einde aan de set, maar de echte fans weten natuurlijk dat de show niet voorbij is voor de vaste toegift “Get Stoned”gespeeld is. Met een verlengde versie van deze hit wordt de avond dan ook nog feestelijk afgesloten.
Hinder laat met hun terugkeer naar de Amsterdamse Melkweg zien de fans nog altijd prima te kunnen entertainen en ook met nieuwe zanger Marshal Dutton nog altijd een sterke liveact te zijn.

Win tickets voor Atreyu in de Melkweg!

The Black Dahlia Murder – Abysmal