Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2015-08-14 19:53:23

Live Reviews :: Black Label Society @ Live Music Hall Keulen

De Amerikaanse gitaaricoon Zakk Wylde is voor de tweede keer dit jaar in Europa en weer met zijn eigen band Black Label Society. Begint dit jaar was de vraag zo groot dat ze besluiten in de zomer terug te keren. In Duitsland worden de steden Stutgart, München en Köln getrakteerd op de bombastische show van mister Zakk en zijn kompanen.Wij zijn erbij in de Live Music Hall in Köln op dinsdag 4 augustus.

Een enorm spandoek met daarop het doodshoofd van Black Label Society verbergt het podium, waarop nog het één en ander wordt voorbereid. In een DJ-mix klinken Black Sabbath en Led Zeppelin, met “Whole Lotta Sabbath”, uit de boxen van de Live Music Hall. Dan volgt een luchtalarm, dat we ondertussen wel kennen van ze na al die jaren, waarna “The Beginning…At Last” wordt ingezet. Het doek valt neer en meteen is de zaal in beweging. Na een derde van de show wordt er “Suicide Pariah” gespeeld en barst de zaal bijna uit zijn voegen. De society heerst nog altijd; Zakk stelt zijn medemuzikanten als ‘broeders’ voor en ook het publiek wordt hartelijk bedankt voor de grote opkomst alsof het om een grote familie gaat.

Dat Zakk de gitaar niet schuwt en graag de gitaarvirtuoos uithangt, blijkt uit het feit dat hij hem graag in zijn nek legt, niet vies is van een lange solo of improvisatie en zelfs de gitaar met dubbele steel (een met twaalf snaren en de ander met zes snaren) wordt gebruikt. Desondanks is het niet altijd even zuiver maar voor het gewone oor is dit niet hoorbaar mede ook dankzij het hoge tempo waarin de songs worden gespeeld. Na de minutenlange gitaarsolo, toont Zakk ook zijn gevoelige kant door een song op de piano te spelen in de trant van “November Rain” van Guns ´N Roses. Het publiek kan ook muisstil zijn, zo blijkt tijdens dit moment.

Om de afwisseling erin te houden, worden tussen de heavy songs ook enkele ongezouten ballads ingelast. Zo wordt “In This River” opgedragen aan de overleden Dimebag Darrell waarbij zelfs twee grote doeken met de afbeelding van Dimebag erop, op het podium worden geplaatst. Afgesloten wordt met “Stillborn” waarna de band van het podium verdwijnt en voor velen helaas niet meer terugkomt. Betovering en agressie zijn tijdens deze show samengekomen en dat gebeurt niet vaak. Respect is hier het juiste woord voor.

Win tickets voor Atreyu in de Melkweg!

Xandria - Fire & Ashes EP

Art of Anarchy – Art of Anarchy