Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2015-07-27 15:46:19

Album Reviews :: Xandria - Fire & Ashes EP

Band:  Xandria - Fire & Ashes EP
Release: 31 juli 2015

Xandria
draait alweer wat jaren mee binnen de female fronted metal scene. Vorig jaar kwam de zesde langspeler uit waarop de derde Xandria zangeres te horen was. Dianne van Giersbergen, ons Nederlands trots, nam de plek in van Manuela Kraller.  De plaat werd goed ontvangen en er werd veelvuldig door de media geroepen dat de band eindelijk opkruipt om in één adem met bands als Nightwish en Epica te worden genoemd. Nu komt dit gezelschap met een EP en deze draagt de titel ‘Fire & Ashes’. Persoonlijk was ik wat huiverig toen ik de tracklist zag. Zo staan er ‘slechts’ 3 nieuwe tracks op, 2 covers en 2 remakes.

De schijf opent bombastisch met “Voyage Of The Fallen”. Op ‘Sacrificium’ liet de band al horen welke richting zij op wilden gaan en dit wordt prima voort gezet, als het zelfs niet beter is. Het knalt van de koren en de stem van Dianne past perfect binnen de muziek. Dit belooft ontzettend veel voor de rest van deze EP en natuurlijk voor een toekomstige full-lenght. “Unembraced” is eveneens een mega up-tempo nummer waarbij het bijna onmogelijk is om stil te zitten. Het is catchy en doet ontzettend denken aan Epica (Cry For The Moon) en Within Temptation (Hand Of Sorrow). De zanglijnen blijven hangen en de overige bandleden spelen ontzettend strak.  Een rustmoment op deze schijf is te vinden in “In Remembrance”. Persoonlijk ben ik nooit gecharmeerd van ballades op platen als deze. Dat is bij dit nummer niet anders. De zang is indrukwekkend en zo halverwege ontpopt zich dit tot een power-ballad. Het is – ondanks de rust – een krachtig nummer die zeer sterk wordt gebracht.

Het vierde nummer is de eerste cover op deze plaat. “I'd Do Anything For Love (But I Won't Do That)” van Meatloaf. Het mag gezegd worden, als je als band een cover brengt van bands als deze of bijvoorbeeld Queen, dan heb je ballen! Het nummer wordt ontzettend sterk gebracht. Er is echter weinig tot geen verschil te horen met het origineel. Het verschil zit hem echt in de stem, Dianne zingt zich er ijzersterk doorheen. Voor het eerst horen we hoe zij ook een geheel nummer laag en ietwat rauw kan zingen. Soms krijg ik wel het idee dat er wat te keurig en binnen de lijntjes wordt gezongen. Storend? Nee! Er mag met recht worden gezegd dat dit een uiterst geslaagde cover is. “Ravenheart” en “Now&Forever” zijn remakes van eerder uitgebrachte tracks, welke van origine zijn ingezongen door Lisa Middelhauve, de  eerste Xandria zangeres. Volgens de band zijn dit twee publieksfavorieten en dus is ervoor gekozen deze in te laten zingen door de huidige zangeres. De tracks zijn ietwat opgepoetst. Vooral “Now&Forever” heeft een goede poetsbeurt gehad. De stem van Dianne komt goed tot haar recht en inderdaad, dit gaat een publieksfavoriet worden!  De laatste track “Don't Say A Word” is een Sonata Arctica cover. Wederom een cover die ijzersterk wordt uitgevoerd. Goede nummers kenmerken zich onder andere door de muziek, waarbij het niet uitmaakt of deze door een man of door een opera zangeres wordt ingezongen. Well done!

Xandria brengt met ‘Fire & Ashes’ een ijzersterk tussentijdse EP. De band laat horen wat de luisteraar kan verwachten op de komende full-lenght. Vooral de experimenten in stemgebruik is een groot pluspunt. Luisteraars die de band ‘Ex-Libris’ kennen weten waartoe deze zangeres in staat is en de overige bandleden van Xandria lijken dit ook in te zien. Ondanks dat er ‘slechts’ drie nieuwe nummers te vinden zijn op deze plaat is dit zeker het aanschaffen waard!

01. Voyage Of The Fallen
02. Unembraced
03. In Remembrance