Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2014-07-03 21:24:45

Live Reviews :: Seether @ Patronaat

Precies een week voor het nieuwe Seether-album, ‘Isolate and Medicate’, in de winkels ligt, staat de Zuid-Afrikaanse band op de planken in het Haarlemse Patronaat. Met nieuw materiaal en een terugkeer als quartet op het podium, belooft het een vernieuwende show te worden.

Foto’s gemaakt door Jessica Santiago Lopez (Klik op de foto’s voor meer)

Opener van de avond is de lokale band Field of Steel. Het merendeel van de aanwezigen zijn niet bekend met de band, maar de mannen weten dit goed recht te zetten. Met een alleraardigst rockshow laten ze horen kwaliteit en talent in huis te hebben. Er is zeker ruimte voor muzikale groei, maar Field of Steel weet de zaal goed op te warmen voor de hoofdact.

Seether opent met de klassieker “Gasoline” en mag al meteen rekenen op een dolenthousiast publiek. Zoals eerder genoemd is Seether weer een quartet, live in ieder geval. Brian Wickmann, voormalig gitaar technicus van de band en verantwoordelijk voor ontwerpen van Seether merchandise en de cover-art van het nieuwe album, neemt bij liveshows de lead guitar en backing vocals voor zijn rekening. Dit is vanaf het eerste moment goed te merken. Seether klinkt voller en strakker dan ze de afgelopen jaren hebben geklonken. Niet zo gek natuurlijk, aangezien de tracks op, vooral de oudere, albums zijn opgebouwd voor vier man.

Naast dat het geluid voller klinkt is Brian ook een zeer aanwezige persoonlijkheid op het podium die bassist Dale goed aanvult, daar zanger Shaun een wat meer ingetogen persoon is. Er is veel interactie tussen bandleden en naar het publiek en dit maakt het optreden van vanavond meer dynamisch dan wat we de afgelopen jaren van Seether hebben gezien.

Ook de setlist zit goed in elkaar. Natuurlijk zijn er bepaalde favorieten als “Fine Again”, “Broken”, “Rise Above This” en “Country Song”. Daarnaast speelt de band ook nieuw materiaal. Naast de nieuwe single “Words As Weapons”, die live zeer goed klinkt en het dan ook goed doet bij het publiek, krijgen we nog twee nieuwe tracks te horen. Deze twee tracks zijn grappig genoeg de opener, “See You At The Bottom”, en afsluiter “Save Today”, van het aankomende album. Dan is daar ook het nummer “Take Me Away” aan de set toegevoegd. Dit nummer heeft de band sinds 2008 niet meer in hun set gehad. Nog een geweldige toevoeging is de Deftones-cover “Change (in the House of Flies)” die Seether verassend goed neer weet te zetten. Het mag duidelijk zijn dat de show van vanavond één van de betere shows is die de band in ons land heeft gespeeld.

Als het intro van “Remedy” wordt ingestart weet iedereen in de zaal dat dit de laatste kans is om nog even los te gaan en dat is te merken. Het dak gaat er nog één keer af tijdens deze extra lange versie van het nummer dat de afloop van iedere Seether show inluid.

Seether is in betere vorm dan we ze de afgelopen jaren hebben gezien hebben. Niet dat ze eerder slecht waren, maar zo ontzettend goed bewijzen ze vanavond in Haarlem gewoon te zijn. Heb je deze show gemist en denk je “Da’s nou nog eens jammer!”, wees niet getreurd. Seether zal in November/December terugkeren naar Europa voor een tour en daarbij hoort ook een show in het Tilburgse 013. Deze zal plaatsvinden op 14 December. Wees er dus bij, want als de show van vanavond enige indicatie is voor wat we dan kunnen verwachten, wordt het zeker weer genieten!

Win tickets voor Rotting Christ in de Effenaar!

NitroDive – Re-Evolution

Kontrust - Explositive