Warning: date() [function.date]: It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Berlin' for 'CET/1.0/no DST' instead in /mnt/void/www/metalkrant.net/www/application/Bootstrap.php on line 273
Metalkrant :: De online krant voor heel headbangend en moshend Metalland :: Album Reviews :: Wasted Bullet – Elegy Metalkrant :: De online krant voor heel headbangend en moshend Metalland :: Album Reviews :: Wasted Bullet – Elegy

Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2013-12-20 17:40:54

Album Reviews :: Wasted Bullet – Elegy

Band: Wasted Bullet – Elegy
Label: Suburban Records
Release: Out Now
Review geschreven door Tom Leroy

Line up

Het album

Wasted Bullet staat al langer bekend als één van de grote bands in het hardcore-genre in de Nederlanden. De Tilburgse band waagt zich aan melodische hardcore, een genre dat ze bewezen onder de knie te hebben met hun eerdere releases. Nu komen ze aanzetten met ‘Elegy’, een full length met twaalf tracks, waarmee de band hoopt hun naam internationaal te verspreiden.

Elegy’ bewijst dat Wasted Bullet goed op de hoogte is van wat populair is in de scene op dit moment. Het album begint met “Grain of Sand”, een intro die een inspirerende speech bevat die meteen doet denken aan de interludes op een van de latere Stick To Your Guns albums. ‘Elegy’ laat ook alle gebruikelijke elementen van de hardcore passeren. Zo horen we op dit album veel hevige breakdowns, opzwepende 2-steps, catchy clean vocals en coole solo’s. Zoals het een goede melodic hardcore band betaamd, dragen de lyrics ook telkenmale een diepe boodschap met zich mee. Een vergelijking met de Australische Hand of Mercy is dan ook helemaal niet vergezocht.

Uit het bovenstaande zou kunnen blijken dat de nieuwe plaat van Wasted Bullet niet meer is dan een goede mix van populaire invloeden. Dit is echter zeker niet zo. Men kan er natuurlijk niet om heen dat elke band wordt beïnvloed door wat in het muzieklandschap gebeurt, maar ‘Elegy’ is verre van een ongeïnspireerde best of van de melodische hardcore. Wasted Bullet slaagt erin dat alles te combineren en daarenboven nog een eigen touch toe te voegen. De single “21st Century Con Artist” gaat bijvoorbeeld over bands die zich anders voordoen dan ze eigenlijk zijn. Het nummer volgt een standaard hardcore opbouw, maar al gauw gaat de gitaar zich te buiten aan een fantastische gepickte riff. De band is ook niet bang om de nadruk te verplaatsen van screams naar cleans. In meerdere nummers zijn cleans te horen, maar in “Scum of the Earth” komen ze het meest op het voorplan. Wasted Bullet zou natuurlijk Wasted Bullet niet zijn als er ook geen gezonde portie agressie, ergo breakdowns en 2-steps, op hun nieuw album te vinden zouden zijn. Ook op dit vlak verwent de band zijn fans. Elk nummer kent wel een of meerdere moshpit-momenten, waardoor het materiaal verzamelt op ‘Elegy’ live geen enkel ogenblik zal vervelen.

Conclusie

Elegy’ brengt een goed uitgedachte samenvatting van al wat momenteel leeft en populair is in het melodische hardcore-genre, maar beperkt zich hier niet toe. Wasted Bullet brengt dit alles op een eigen manier en met veel overtuiging. De lyrics zijn inspirerend en de muziek opzwepend. Wasted Bullet zal met dit album ongetwijfeld scoren en veel fans wereldwijd voor zich winnen.

Tracklist

1.       Grain of Sand
2.       Devolution