Warning: date() [function.date]: It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Berlin' for 'CET/1.0/no DST' instead in /mnt/void/www/metalkrant.net/www/application/Bootstrap.php on line 273
Metalkrant :: De online krant voor heel headbangend en moshend Metalland :: Album Reviews :: Reflections – Exi(S)T Metalkrant :: De online krant voor heel headbangend en moshend Metalland :: Album Reviews :: Reflections – Exi(S)T

Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2013-12-20 17:33:40

Album Reviews :: Reflections – Exi(S)T

Band: Reflections – Exi(S)T
Label: Eone / Good Fight

Release: Out Now!
Review geschreven door Tom Leroy

Line up

Het Album

Dat het metalcore genre al langer met problemen kampt, mag al lang geen geheim meer zijn. De oververzadiging gaat gepaard met een gigantische stroom bands die zichzelf verzetten tegen de eentonigheid en die zich voornamelijk bezighouden met de grenzen van het genre te verleggen. Tussen deze bands is er doorgaans haast geen gelijkenis, buiten het doel dat ze voor ogen hebben: de verbreding van metalcore. Hierdoor is er dus een veld ontstaan dat haast even divers is als alle verschillende genres metal, maar dan onder een noemer. Het moge duidelijk zijn dat de huidige terminologie steeds minder toereikend is om dit veld te beschrijven. Maar dit is allerminst de goede plaats om een taalkundig pleidooi te starten.

Reflections is een progressieve metalcore / deathcore band die met ‘Exi(s)t’ zijn tweede album uitbrengt. Ervaring hebben ze vooral opgedaan door te touren met grotere bands als Oceano, August Burns Red, Within The Ruins en After The Burial. Door de samenwerking met de producer van onder andere The Black Dahlia Murder deed de band er zoveel mogelijk aan om met hun nieuwste plaat een killer uit te brengen. Op papier klinkt dit zeer mooi en ambitieus, maar in de praktijk blijkt het album toch met wat problemen te kampen.

Exi(s)t’ begint met het nummer “Exit”, dat aanvangt met een nogal lange instrumentale intro. Vanaf dan wordt de track overheerst door chugging gitaren die niet overtuigend overkomen. Aan het constante en eentonige aanslaan van de zware noten wordt tegengewicht geboden door aritmisch en chaotisch geshred. Het is alsof de band wil overcompenseren voor de weinig geïnspireerde aangehouden breakdown die het nummer is. Ook de tweede song op het album, “Delirium”, draagt dezelfde vloek. Het is pas in het derde nummer, “Vain Words From Empty Minds”, dat Reflections een goede balans vindt tussen chuggen en shredden. Desalniettemin vervalt de band in “Bridges”  in het hierboven reeds beschreven patroon.

Exi(s)t’ blijft echter geen teleurstelling. Reflections herpakt zich in de tweede helft van het album. Vanaf “Lost Pages” vindt de band zijn draai. De zware gitaren gaan meer overtuigend over tot Between The Buried And Me-eske chaos. Niet enkel wordt er gemikt op chaos, maar er worden ook meer conventionele solo’s gebruikt. Hier en daar worden de screams afgewisseld met verfrissende cleans. Het nummer “This House” draagt dan weer een zekere emotie met zich mee door de meeslepende lyrics.

Conclusie

Exi(s)t’ is getekend door een identiteitscrisis. De eerste helft van het album is ronduit een teleurstelling door de nadruk op chugging. Daartegenover staat het overdreven geshred waar de gitaren aan te buiten gaan. Vanaf de tweede helft van het album herpakt de band zich. Reflections slaagt er vanaf “Lost Pages” zonder meer in om indruk te maken door een gezonde balans te brengen in de elementen die ze in hun muziek fusioneren. Er is een evenwicht tussen de breakdowns en de gepickte noten die voorheen ervoor zorgden dat de tracks onovertuigend overkwamen. ‘Exi(s)t’ is hierdoor wel het beluisteren waard, al was het enkel voor de tweede helft van het album.

Tracklist

1. Exit
2. Delirium